Automatyzacja procesów biznesowych powoli zmienia sposób, w jaki pracujemy i podejmujemy decyzje dotyczące przyszłego zatrudnienia. Nie jest to jeszcze pełnoprawna rewolucja, ale z pewnością jeden z większych kroków w kierunku przeorganizowania rynku pracy, jaki znaliśmy do tej pory. Czy w takim razie obawy o zwolnienia spowodowane wdrożeniem automatyzacji są uzasadnione? Niekoniecznie, natomiast musimy mieć na uwadzę fakt, iż struktura rynku pracy, jego dynamika i wymagania stawiane przez pracodawców będą się w najbliższym czasie diametralnie zmieniać.
Strach przed tym, że technologia zabierze nam pracę, to jeden z nieodłącznych elementów rozwoju. Niektórzy już teraz martwią się, że ich umiejętności przestaną być potrzebne, gdy algorytmy będą mogły wykonywać te same obowiązki efektywniej, szybciej i taniej. Biorąc pod uwagę tempo zmian w ostatnich latach, a w tym możliwości sztucznej inteligencji, te obawy są zrozumiałe, natomiast nie do końca podstawne.
Uzyskiwane dzięki automatyzacji ogromne oszczędności czasu i pieniędzy dają do myślenia i sprawiają, że wielu pracowników zaczyna weryfikować swoją wartość w kontekście zatrudnienia. Trzeba natomiast podkreślić, że lęk ten wynika głównie ze braku zrozumienia prawdziwej natury i celów automatyzacji. W rzeczywistości, korzyści wynikające z wdrażania takich systemów odczuwalne są przez każdą ze stron – przedsiębiorców, klientów, a także pracowników.
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że automatyzacja służy do zastępowania ludzi algorytmami, co naturalnie prowadziłoby do utraty miejsc pracy. Jednak jeśli przyjrzymy się jej bliżej, okaże się, że prawda jest zupełnie inna.
Na czym faktycznie polega automatyzacja procesów biznesowych (BPA)? Takie wdrożenie oznacza przede wszystkim wykorzystanie technologii w wykonywaniu monotonnych i powtarzalnych czynności – głównie w pracy z danymi. BPA (Business Process Automation) jako narzędzie optymalizujące biznes pozwala firmom zautomatyzować ręcznie wykonywane operacje, przez co zadania takie jak zarządzanie dokumentami, raportowanie, fakturowanie czy analizowanie danych są upraszczane i przyspieszane. To bezpośrednio przekłada się na wzrost efektywności, obniżenie kosztów stałych i poprawę jakości usług.
Przykładowe automatyzacje procesów w biznesie to:
W praktyce wdrożenie automatyzacji przynosi korzyści dla wszystkich uczestników procesu. Nie chodzi tutaj tylko o przedsiębiorcę zyskującego na efektywności i wydajności swojej firmy, ani o klienta odczuwającego poprawę jakości obsługi. Zalety wdrożenia automatyzacji dotyczą także pracowników, którzy dzięki oszczędności czasu mogą skupić się na dużo ciekawszych i ważniejszych zadaniach niż powtarzalnej, ręcznej pracy z danymi.
Niesamowite tempo rozwoju technologii, która momentalnie znajduje zastosowanie w biznesie, sprawia, że wokół automatyzacji oraz jej wpływu na rynek pracy narasta sporo mitów. Oto trzy najczęściej powtarzane:
Automatyzacja doprowadzi do masowego bezrobocia – artykuły o tym, że automatyzacja i sztuczna inteligencja pozbawią nas miejsca pracy, pojawiają się regularnie w mediach zarówno mainstreamowych, jak i branżowych. Warto jednak podkreślić, że najczęściej są to przewidywania oparte na tym, że skoro automat może za nas wygenerować ofertę lub fakturę, to zapotrzebowanie na ludzką pracę zacznie sukcesywnie maleć. Jest to oczywiście mit. Jasne, automatyzacja i rozwój technologii będą kształtowały rynek w nadchodzących latach, ale z pewnością nie oznacza to konieczności przejścia na przymusowe emerytury.
Wszystkie zawody da się zautomatyzować – to nie jest prawda. Fakt, automatyzacja wyręcza ludzi nie tylko w prostych zadaniach, ale i całych skomplikowanych procesach. Jednak wciąż ma na celu wspieranie pracowników, aniżeli pozbawianie ich zatrudnienia. Zadania wymagające kreatywności, umiejętności interpersonalnych, empatii czy intuicji są bardzo trudne do zautomatyzowania i to tylko jeden z dowodów na to, że technologia nie jest w stanie zastąpić wykwalifikowanego zespołu.
Automatyzacja i robotyzacja to to samo – ideą automatyzacji jest usprawnianie i przyspieszanie całych procesów biznesowych, co wiąże się z holistycznym podejściem i kompleksową analityką działania firmy. Robotyzacja, czy to za pomocą algorytmów, czy maszyn, to rozwiązanie niezwykle precyzyjne, które zastępuje tylko jedną konkretną czynność – np. czatbot na stronie internetowej odpowiadający na proste pytania.
Wspominaliśmy już wcześniej o tym, że pracownicy nie tylko nie muszą obawiać się automatyzacji, ale wręcz na niej korzystają – tak samo jak przedsiębiorcy. Co zatem wdrożenie BPA oznacza dla specjalistów, ekspertów i całych zespołów?
Automatyzacja w biznesie uwalnia pracowników od monotonnych, powtarzalnych zadań, dając im więcej czasu na skupienie się na ważniejszych procesach. Dzięki temu rośnie wydajność, co w dłuższej perspektywie przekłada się też lepsze efekty osiągane w tym samym czasie.
Automatyzacja zwiększa efektywność bez dokładania liczby przepracowanych godzin roboczych. To oznacza, że pracownik zrealizuje więcej zadań w tym samym czasie. Przykładowo handlowiec w tym samym czasie może obsłużyć więcej klientów, od których otrzymuje prowizję.
Dzięki automatyzacji pracownicy mogą lepiej wykorzystać swój potencjał, skupiając się na zadaniach, które są dla nich najbardziej wartościowe. Co więcej, wraz ze wzrostem satysfakcji rośnie też zaangażowanie, a to wszystko przekłada się na większe zadowolenie i poczucie, że wykonywana praca faktycznie wpływa na sukces całego zespołu.
Wypalenie zawodowe to jeden z większych problemów wśród zawodów typowo „biurowych”. Praca w IT, sprzedaży, czy marketingu może być pasjonująca, ale gdy wiąże się z wykonywaniem żmudnych zadań, w końcu zaczyna oddziaływać negatywnie – nawet na osoby pasjonujące się danym zagadnieniem. Automatyzacja eliminuje ten problem, gdyż pozwala specjalistom oraz ekspertom rozwinąć swoje skrzydła w rozwiązywaniu prawdziwych problemów.
Pracownicy zdobywający doświadczenie w zoptymalizowanych i zautomatyzowanych firmach, zyskują także niezwykle cenną przewagę rynkową. Umiejętność pracy w takim środowisku, nastawienie na maksymalizację efektywności, znajomość narzędzi automatyzujących biznes – to wszystko pozwala szybciej dostosować się do zmieniających się wymagań rynku, ale też szybciej awansować.
Trzeba to podkreślić jeszcze raz – automatyzacja nie powinna być postrzegana jako zagrożenie, tylko jako szansa na usprawnienie codziennej pracy. Wyeliminowanie nudnych, monotonnych i czasochłonnych zadań to pakiet korzyści, które zwiększają konkurencyjność pracownika i przyspieszają tempo awansu!
Technologiczny „boom” odmienił rynek pracy i widać to po liczbie osób wciąż pragnących przebranżowić się w kierunkach związanych z IT. Trzeba jednak podkreślić, że umiejętności wymagane jeszcze nie tak dawno temu, powoli zaczynają być mniej pożądane, a zmieniająca się technologia wymaga zmiany planów co do ścieżki kariery. Właśnie dlatego warto już teraz brać pod uwagę to, jakie zadania będą automatyzowane, a przy tym postawić na kompetencje najbardziej perspektywiczne.
Większość dostępnych raportów w tej kwestii jest zgodna. Pracodawcy w najbliższych latach cenić będą głównie umiejętności szybkiego adaptowania się do nowych technologii, które powinny być zestawione z pakietem kompetencji miękkich.
Kompetencje przyszłości w zautomatyzowanym świecie, to przede wszystkim:
Mimo wszystkich korzyści, jakie niesie za sobą zautomatyzowanie biznesu, należy zdawać sobie sprawę z tego, że część osób może na nadchodzącej rewolucji po prostu stracić. Tutaj jednak trzeba wyraźnie podkreślić, że obawiać mogą się wyłącznie osoby, których praca wnosi niewiele wartości i może być z łatwością zastąpiona algorytmami. Dotyczy to głównie prostych, powtarzalnych i niewymagających zadań – na przykład schematycznego kopiowania danych i wyklikiwania raportów.
Z drugiej strony, automatyzacja jest ogromną szansą dla wszystkich osób, które są ambitne i chcą się rozwijać. W ich przypadku wdrożenie nowoczesnych technologii oznaczać będzie wzrost możliwości i perspektyw, większe zarobki, znacznie ciekawszą pracę oraz zdobywanie nowych umiejętności! Co więcej, dzięki automatyzacji i robotyzacji powstaną także nowe miejsca pracy, co pozwoli wielu osobom przekwalifikować się i znaleźć pracę w szeroko rozumianym IT.
Trzeba też pamiętać o tym, że automatyzacja w złych rękach faktycznie może prowadzić do grupowych zwolnień. Przedsiębiorca nie zdający sobie sprawy z prawdziwych korzyści automatyzacji, który zachłyśnie się oszczędnościami czasu i pieniędzy, może zacząć zwalniać pracowników w ekspresowym tempie. Główny problem polega natomiast na tym, że taka firma w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie wykorzystać pełnego potencjału automatyzacji. Co więcej, finalnie może to wiązać się z koniecznością ponownego zatrudnienia doświadczonych pracowników.
Mimo iż obawy o masowe zwolnienia spowodowane wdrożeniami automatyzacji są mocno przesadzone, to pewne jest, iż postęp technologiczny sukcesywnie zmienia rynki pracy. Co więcej, w najbliższym czasie efekt ten nabierze dodatkowego rozpędu i warto na to przygotować się już dziś. Mniejszych i większych rewolucji w sposobie naszej pracy było wiele, a taki stan rzeczy oraz związane z tym obawy są jak najbardziej zrozumiałe. Od nas jednak zależy to, jak nadchodzące zmiany wykorzystamy i czy przekujemy je na sukcesy zawodowe.
Oczywiście automatyzacja doprowadzi do ograniczenia zapotrzebowania w części zawodów, ale przy tym utworzy nowe i to gwarantujące większą wydajność i satysfakcję pracowników. Czy zatem należy się jej obawiać? Zdecydowanie nie! Automatyzacja to ogromna szansa, która wraz ze sztuczną inteligencją odmieni rynek pracy, tak jak kiedyś zrobiło to wynalezienie elektryczności… budzącej jeszcze nie tak dawno temu podobne obawy.
Powiedz nam o swojej działalności, procesach i potrzebach, a my podpowiemy jak automatyzacja może wesprzeć codzienną pracę Twojego zespołu.
Wyjaśnimy Ci jakie są możliwości, jak działamy i odpowiemy na wszystkie pytania. Po wypełnieniu formularza Bartek skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
Kiedy warto zainwestować w dedykowany system automatyzacji? Dlaczego gotowe rozwiązania mogą nie wystarczać?
Chcesz wiedzieć, kto stoi za kulisami i sprawia, że firmy naszych klientów zaczynają działać na autopilocie? Poznaj nasz zespół!
Na co zwrócić uwagę, aby efektywnie współpracować z firmą wdrażającą automatyzację i zapewnić najlepsze warunki do jej wdrożenia?
Chcesz zautomatyzować swoją firmę? Zobacz, jak wygląda cały proces – od bezpłatnej konsultacji, aż po skuteczne wdrożenie.
Dowiedz się, jakie sygnały wskazują, że warto zautomatyzować procesy w Twojej firmie, aby zwiększyć efektywność i skalowalność działalności.
Od czego zacząć i jak rozpoznać procesy nadające się do zautomatyzowania? Zobacz, na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.
Dowiedz się, jak automatyzacja windykacji usprawnia proces odzyskiwania należności i poprawia płynność finansową, minimalizując jednocześnie koszty operacyjne.
Chcesz przyspieszyć sprzedaż i zoptymalizować pracę w CRM? Zobacz jak działa taki system n autopilocie!
Dowiedz się, jak integracja AI z automatyzacją nie tylko usprawnia codzienną pracę, ale również przyczynia się do zwiększenia produktywności, redukcji kosztów i poprawy obsługi klienta.
Jak dzięki automatyzacji można osiągnąć więcej przy mniejszym nakładzie pracy i zasobów? Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja zwiększa sprzedaż w firmie.
Automatyzacja to przede wszystkim przyspieszenie procesów i wzrost efektywności. A jak wpływa na poziom kontroli nad firmą?
Chcesz wdrożyć w swojej firmie pierwszą automatyzację, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sprawdź ranking najlepszych narzędzi no-code do automatyzacji!
Dowiedz się, jak efektywnie wdrożyć automatyzację w pracy zdalnej, by zwiększyć produktywność, oszczędzić czas i poprawić komunikację Twojego zespołu.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak firma może działać „na autopilocie”? Zobacz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o automatyzację!
Chcesz wykorzystać pojawiające się możliwości i zastanawiasz się, jak wdrożyć pierwszą automatyzację w swojej firmie? Zrób to w pięciu krokach!
Obawy o to, że rozwój technologii spowoduje wzrost bezrobocia, pojawiają się coraz częściej. Czy automatyzacja zmieni rynek pracy i doprowadzi do zwolnień?
Czym jest automatyzacja procesów biznesowych? To najlepszy sposób na to, aby zoptymalizować firmę, zaoszczędzić czas i pieniądze, a dzięki temu zyskać przewagę rynkową!
Mapa procesów to podstawa przy optymalizowaniu firmy. Dowiedz się, jak mapowanie procesów biznesowych zwiększa efektywność automatyzacji i zobacz, od czego zacząć!
BPA vs RPA: Poznaj różnice między robotyzacją a automatyzacją procesów biznesowych i zobacz, jak technologia pozwoli Twojej firmie wyprzedzić konkurencję!
Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych i wyeliminować ryzyko ujawnienia dokumentów? Kluczem do ochrony Twojej firmy jest automatyzacja procesów biznesowych!
Jak automatyzacja onboardingu klientów może usprawnić pracę Twojego zespołu? Sprawdź wszystkie korzyści!
Automatyzacja i customowe dashboardy to przede wszystkim zwiększenie efektywności pracy Twojego zespołu. Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc!
Automatyzacja księgowości pozwala firmom oszczędzać czas, zwiększać płynność finansową i eliminować popełniane błędy. Dowiedz się jak ją wdrożyć!
Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz usprawnić proces zarządzania zasobami ludzkimi? Przekonaj się, jakie korzyści daje automatyzacja procesów HR.
Stawiasz na pierwszym miejscu jakość swoich usług? Sprawdź, jak automatyzacja procesów biznesowych może wesprzeć Cię w tym zakresie.
Wybór odpowiednich narzędzi do automatyzacji to jeden z pierwszych kroków w procesie usprawniania firmy. Sprawdź, co warto wziąć pod uwagę!
Czy automatyzacja się opłaca? Z pewnością może przynieść wiele korzyści dla firm, ale należy pamiętać, że nie powinno się jej wprowadzać bezrefleksyjnie.
Rozważasz usprawnienie codziennej pracy - swojej i zespołu? Sprawdź, czy automatyzacja firmy to dobry pomysł, biorąc pod uwagę wszystkie potrzeby.
Rozwój branży OZE wymaga sprawnej komunikacji z zainteresowanymi osobami. Dowiedz się, w jaki sposób obsługa klienta w OZE może ulec znacznej poprawie.
Wzrost popytu na alternatywne źródła energii wymaga sprawnego zarządzania procesami w firmie. Sprawdź, jak efektywnie prowadzić sprzedaż w OZE.
Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz ograniczyć liczbę powtarzalnych czynności i jednocześnie osiągać satysfakcjonujące wyniki w firmie? Postaw na sprawdzone narzędzia i przekonaj się, które z nich mogą wnieść realną wartość dla Twojego biznesu.
Poświęcasz mnóstwo cennego czasu na własnoręczne przygotowywanie dokumentów, indywidualnie dla każdego klienta? Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja tworzenia umów i ofert może wesprzeć Cię w tym procesie.
Zastanawiasz się, w jaki sposób procesy w Twojej firmie mogą przebiegać sprawniej i tym samym przyciągać większą liczbę klientów? Postaw na technologiczne wsparcie i sprawdź, czy automatyzacja jest rozwiązaniem dla Ciebie.
Komunikacja z klientem wymaga zarówno zaangażowania, jak i szybkiej reakcji, co jest zazwyczaj trudne do osiągnięcia. Sprawdź, jak działa obsługa na autopilocie i dlaczego może okazać się dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy.
Niedziałające procesy firmowe to strata pieniędzy, czasu i często klientów. Może temu zapobiec automatyzacja procesów w firmie. Dowiesz się o niej w tym artykule, a także poznasz jej wady i zalety.
Sprawna i równocześnie wydajna współpraca zespołu marketingowego jest kluczowa w rozwoju firmy. Sprawdź, w jaki sposób działa automatyzacja w marketingu i dlaczego warto ją wdrażać!
Ostatnie lata nas nie rozpieszczają – pandemia, lockdown, inflacja. Pojawia się coraz więcej głosów o zbliżającej się recesji. Jak oszczędzać pieniądze? Jak przygotować firmę na kryzys?
Zadowolony i powracający klient to dla firmy największa wartość, która jest w praktyce niełatwa do osiągnięcia. Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja w sprzedaży może usprawnić codzienne czynności i tym samym wpłynąć na osiąganie lepszych wyników.
Poprawnie działające w firmie procesy decydują o jej nieustannym rozwoju. Sprawdź czym jest optymalizacja procesów biznesowych i jakie korzyści może Ci przynieść.
W wyniku inflacji oraz wizji zbliżającej się recesji większość firm walczy o przetrwanie na rynku. Sprawdź, jakie możliwości ma automatyzacja i w jaki sposób może wesprzeć Cię w kryzysie.
Potrzeby nowoczesnego klienta sprowadzają się do następującego hasła: „szybko, łatwo i wygodnie”. W ten sam sposób musi działać Twoja firma. Aby było to możliwe poszczególne etapy procesu muszą być zgrane i sprawne.
Automatyzować możesz praktycznie każdą czynność – od wyszukiwania danych i tworzenia dokumentacji i raportów, aż po wdrażanie nowych pracowników czy obsługę klienta. Warunek jest jeden: proces musi bazować na szeroko pojętych danych.
Spróbujmy zatem poznać bliżej automatyzację procesów. Automatyzować możemy każdy proces – łatwy, trudny, krótki, długi, ale musi on opierać się na DANYCH, a nie kreatywności czy wyobraźni (od tego są ludzie).