Szeroko rozumiana automatyzacja procesów biznesowych to aktualnie jeden z najgorętszych trendów w biznesie. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że nie dla wszystkich cała ta koncepcja oraz poszczególne nazwy mogą być jasne. BPA, RPA, BMP, IPA, DPA… akronimów dotyczących automatyzacji jest już tak wiele, że nietrudno się w nich pogubić. Najlepszym na to dowodem jest regularnie pojawiające się pytanie – czym różni się robotyzacja od automatyzacji procesów? Dziś raz na zawsze rozwiejemy wszelkie wątpliwości!
Zanim przejdziemy do różnic, warto zacząć od tego, co łączy oba tytułowe terminy. Automatyzacja (BPA) i robotyzacja (RPA) to przede wszystkim wykorzystanie nowoczesnych technologii w optymalizowaniu i przyspieszaniu wykonywania powtarzalnych czynności. Głównym celem takich wdrożeń jest wzrost efektywności oraz redukcja czasu pracy, a co za tym idzie, ograniczenie firmowych kosztów.
Praca z danymi, administracja, prowadzenie rekrutacji oraz sprzedaż to tylko część obszarów działań, w których zastosowanie precyzyjnych algorytmów przekłada się na zwiększenie wydajności oraz zminimalizowanie liczby popełnianych błędów. To wszystko umożliwia firmom skupienie się na strategicznych i kreatywnych aspektach biznesu, zamiast na rutynowych zadaniach.
Skoro efekt jest podobny, to gdzie tkwi różnica? Chociaż BPA (Business Process Automation) i RPA (Robotic Process Automation) wykorzystują podobne narzędzia, to mówimy tutaj o dwóch zupełnie innych koncepcjach:
Wbrew pozorom robotyzacja procesów nie ma nic wspólnego z maszynami ani robotami znanymi między innymi z nowoczesnych hal produkcyjnych. Tutaj mamy na myśli oprogramowanie lub aplikację mającą na celu wykonywanie prostych i powtarzalnych czynności, które do tej pory należały do obowiązków pracownika. Najczęściej spotykane rozwiązania w robotyzacji procesów to skrypty oraz boty mające wykonywać proste, jednowymiarowe zadania.
Z RPA mamy do czynienia na co dzień i nawet o tym nie wiemy. Jednym z najpopularniejszych zastosowań jest wykorzystanie bota udzielającego odpowiedzi na proste pytania – na przykład w sklepie internetowym. Dzięki temu dział pomocy lub doradców klienta oszczędza czas i może poświęcić go na rozwiązywanie problemów wymagających specjalistycznej wiedzy i doświadczenia.
Robotyzacja sprawdza się najlepiej w sytuacjach, gdzie nie zależy nam na zoptymalizowaniu całego procesu (np. obsługi lejka), ale tylko pojedynczego i monotonnego zadania, które niepotrzebnie zajmuje zbyt wiele czasu.
RPA jest dobrym wyborem dla:
RPA nie jest dobrym wyborem dla:
Automatyzacja procesów biznesowych to bardziej kompleksowe podejście do firmowej optymalizacji. Mówimy tutaj nie tylko o zautomatyzowaniu rutynowych zadań, ale też przyspieszeniu i usprawnieniu całych procesów biznesowych. To właśnie dlatego, BPA znajduje zastosowanie w firmach, które opierają swoje działanie na dobrze ułożonych, działających i skutecznych procesach. Wykorzystanie nowoczesnych technologii (a w tym sztucznej inteligencji), to sposób na wprowadzenie firmy na nowy, wyższy poziom, gdy robotyzacja ogranicza się tylko do oddelegowania pojedynczych zadań.
W związku z powyższym zupełnie inaczej przebiega też sposób współpracy. Po serii konsultacji, które pozwalają lepiej poznać firmę, przechodzimy do dokładnej analizy i mapowania procesów biznesowych we wskazanych obszarach działań. Doświadczeni analitycy biznesowi na tym etapie współpracy rozkładają każdy proces na czynniki pierwsze i sprawdzają krok po kroku, jak przebiega jego realizacja. Dzięki temu możemy wytypować zadania nadające się do zautomatyzowania w kontekście optymalizacji całego procesu – na przykład obsługi leadów z górnego poziomu lejka sprzedaży.
Automatyzacja sprawdza się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z powtarzalnymi zadaniami, które nie wymagają od nas kreatywności. To właśnie dlatego BPA idealnie nadaje się do usprawnienia pracy z danymi (od gromadzenia, przez segregowanie, po raportowanie), przyspieszenia obiegu dokumentów, poprawienia jakości i szybkości w obsłudze klienta oraz zwiększenia efektywności w sprzedaży na każdym etapie dojrzewania leadów.
BPA jest dobrym wyborem jeśli:
BPA nie jest najlepszym wyborem dla:
Wybór między automatyzacją a robotyzacją zależy od wielu czynników, jednak podstawowym kryterium jest sama kwestia podejścia do optymalizacji pracy. Robotyzacja to rozwiązanie precyzyjne niczym oko snajpera – bierze na celownik jeden konkretny problem i pozbywa się go za pomocą algorytmu. My natomiast (BPA) skupiamy się na podejściu holistycznym, czyli projektujemy systemy automatyzacji procesów biznesowych, które usprawniają działanie Twojej firmy tak, jakbyś nagle zatrudnił kilku nowych pracowników, a nawet cały dział!
Chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach automatyzacji i zobaczyć, jak współpraca z nami przełoży się na korzyści dla Twojej firmy? Zapraszamy na darmową konsultację – wystarczy, że wypełnisz poniższy formularz! W czasie 30-minutowej rozmowy poznamy Twoje potrzeby i zaproponujemy kilka zaskakujących pomysłów, dzięki którym wyprzedzisz konkurencję!
Powiedz nam o swojej działalności, procesach i potrzebach, a my podpowiemy jak automatyzacja może wesprzeć codzienną pracę Twojego zespołu.
Wyjaśnimy Ci jakie są możliwości, jak działamy i odpowiemy na wszystkie pytania. Po wypełnieniu formularza Bartek skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
Kiedy warto zainwestować w dedykowany system automatyzacji? Dlaczego gotowe rozwiązania mogą nie wystarczać?
Chcesz wiedzieć, kto stoi za kulisami i sprawia, że firmy naszych klientów zaczynają działać na autopilocie? Poznaj nasz zespół!
Na co zwrócić uwagę, aby efektywnie współpracować z firmą wdrażającą automatyzację i zapewnić najlepsze warunki do jej wdrożenia?
Chcesz zautomatyzować swoją firmę? Zobacz, jak wygląda cały proces – od bezpłatnej konsultacji, aż po skuteczne wdrożenie.
Dowiedz się, jakie sygnały wskazują, że warto zautomatyzować procesy w Twojej firmie, aby zwiększyć efektywność i skalowalność działalności.
Od czego zacząć i jak rozpoznać procesy nadające się do zautomatyzowania? Zobacz, na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.
Dowiedz się, jak automatyzacja windykacji usprawnia proces odzyskiwania należności i poprawia płynność finansową, minimalizując jednocześnie koszty operacyjne.
Chcesz przyspieszyć sprzedaż i zoptymalizować pracę w CRM? Zobacz jak działa taki system n autopilocie!
Dowiedz się, jak integracja AI z automatyzacją nie tylko usprawnia codzienną pracę, ale również przyczynia się do zwiększenia produktywności, redukcji kosztów i poprawy obsługi klienta.
Jak dzięki automatyzacji można osiągnąć więcej przy mniejszym nakładzie pracy i zasobów? Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja zwiększa sprzedaż w firmie.
Automatyzacja to przede wszystkim przyspieszenie procesów i wzrost efektywności. A jak wpływa na poziom kontroli nad firmą?
Chcesz wdrożyć w swojej firmie pierwszą automatyzację, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sprawdź ranking najlepszych narzędzi no-code do automatyzacji!
Dowiedz się, jak efektywnie wdrożyć automatyzację w pracy zdalnej, by zwiększyć produktywność, oszczędzić czas i poprawić komunikację Twojego zespołu.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak firma może działać „na autopilocie”? Zobacz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o automatyzację!
Chcesz wykorzystać pojawiające się możliwości i zastanawiasz się, jak wdrożyć pierwszą automatyzację w swojej firmie? Zrób to w pięciu krokach!
Obawy o to, że rozwój technologii spowoduje wzrost bezrobocia, pojawiają się coraz częściej. Czy automatyzacja zmieni rynek pracy i doprowadzi do zwolnień?
Czym jest automatyzacja procesów biznesowych? To najlepszy sposób na to, aby zoptymalizować firmę, zaoszczędzić czas i pieniądze, a dzięki temu zyskać przewagę rynkową!
Mapa procesów to podstawa przy optymalizowaniu firmy. Dowiedz się, jak mapowanie procesów biznesowych zwiększa efektywność automatyzacji i zobacz, od czego zacząć!
BPA vs RPA: Poznaj różnice między robotyzacją a automatyzacją procesów biznesowych i zobacz, jak technologia pozwoli Twojej firmie wyprzedzić konkurencję!
Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych i wyeliminować ryzyko ujawnienia dokumentów? Kluczem do ochrony Twojej firmy jest automatyzacja procesów biznesowych!
Jak automatyzacja onboardingu klientów może usprawnić pracę Twojego zespołu? Sprawdź wszystkie korzyści!
Automatyzacja i customowe dashboardy to przede wszystkim zwiększenie efektywności pracy Twojego zespołu. Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc!
Automatyzacja księgowości pozwala firmom oszczędzać czas, zwiększać płynność finansową i eliminować popełniane błędy. Dowiedz się jak ją wdrożyć!
Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz usprawnić proces zarządzania zasobami ludzkimi? Przekonaj się, jakie korzyści daje automatyzacja procesów HR.
Stawiasz na pierwszym miejscu jakość swoich usług? Sprawdź, jak automatyzacja procesów biznesowych może wesprzeć Cię w tym zakresie.
Wybór odpowiednich narzędzi do automatyzacji to jeden z pierwszych kroków w procesie usprawniania firmy. Sprawdź, co warto wziąć pod uwagę!
Czy automatyzacja się opłaca? Z pewnością może przynieść wiele korzyści dla firm, ale należy pamiętać, że nie powinno się jej wprowadzać bezrefleksyjnie.
Rozważasz usprawnienie codziennej pracy - swojej i zespołu? Sprawdź, czy automatyzacja firmy to dobry pomysł, biorąc pod uwagę wszystkie potrzeby.
Rozwój branży OZE wymaga sprawnej komunikacji z zainteresowanymi osobami. Dowiedz się, w jaki sposób obsługa klienta w OZE może ulec znacznej poprawie.
Wzrost popytu na alternatywne źródła energii wymaga sprawnego zarządzania procesami w firmie. Sprawdź, jak efektywnie prowadzić sprzedaż w OZE.
Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz ograniczyć liczbę powtarzalnych czynności i jednocześnie osiągać satysfakcjonujące wyniki w firmie? Postaw na sprawdzone narzędzia i przekonaj się, które z nich mogą wnieść realną wartość dla Twojego biznesu.
Poświęcasz mnóstwo cennego czasu na własnoręczne przygotowywanie dokumentów, indywidualnie dla każdego klienta? Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja tworzenia umów i ofert może wesprzeć Cię w tym procesie.
Zastanawiasz się, w jaki sposób procesy w Twojej firmie mogą przebiegać sprawniej i tym samym przyciągać większą liczbę klientów? Postaw na technologiczne wsparcie i sprawdź, czy automatyzacja jest rozwiązaniem dla Ciebie.
Komunikacja z klientem wymaga zarówno zaangażowania, jak i szybkiej reakcji, co jest zazwyczaj trudne do osiągnięcia. Sprawdź, jak działa obsługa na autopilocie i dlaczego może okazać się dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy.
Niedziałające procesy firmowe to strata pieniędzy, czasu i często klientów. Może temu zapobiec automatyzacja procesów w firmie. Dowiesz się o niej w tym artykule, a także poznasz jej wady i zalety.
Sprawna i równocześnie wydajna współpraca zespołu marketingowego jest kluczowa w rozwoju firmy. Sprawdź, w jaki sposób działa automatyzacja w marketingu i dlaczego warto ją wdrażać!
Ostatnie lata nas nie rozpieszczają – pandemia, lockdown, inflacja. Pojawia się coraz więcej głosów o zbliżającej się recesji. Jak oszczędzać pieniądze? Jak przygotować firmę na kryzys?
Zadowolony i powracający klient to dla firmy największa wartość, która jest w praktyce niełatwa do osiągnięcia. Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja w sprzedaży może usprawnić codzienne czynności i tym samym wpłynąć na osiąganie lepszych wyników.
Poprawnie działające w firmie procesy decydują o jej nieustannym rozwoju. Sprawdź czym jest optymalizacja procesów biznesowych i jakie korzyści może Ci przynieść.
W wyniku inflacji oraz wizji zbliżającej się recesji większość firm walczy o przetrwanie na rynku. Sprawdź, jakie możliwości ma automatyzacja i w jaki sposób może wesprzeć Cię w kryzysie.
Potrzeby nowoczesnego klienta sprowadzają się do następującego hasła: „szybko, łatwo i wygodnie”. W ten sam sposób musi działać Twoja firma. Aby było to możliwe poszczególne etapy procesu muszą być zgrane i sprawne.
Automatyzować możesz praktycznie każdą czynność – od wyszukiwania danych i tworzenia dokumentacji i raportów, aż po wdrażanie nowych pracowników czy obsługę klienta. Warunek jest jeden: proces musi bazować na szeroko pojętych danych.
Spróbujmy zatem poznać bliżej automatyzację procesów. Automatyzować możemy każdy proces – łatwy, trudny, krótki, długi, ale musi on opierać się na DANYCH, a nie kreatywności czy wyobraźni (od tego są ludzie).