Automatyzacja procesów biznesowych przestaje już być tylko jedną z opcji przyspieszania działania firmy, a coraz częściej wymieniana jest jako „must have” dla biznesów działających na konkurencyjnych rynkach. Jej wdrożenie to sposób na zwiększenie efektywności, redukcję kosztów i zwiększenie sprzedaży, a obok takich korzyści nie można przejść obojętnie.
Tutaj kluczowe staje się pytanie: od czego zacząć i jak rozpoznać procesy nadające się do zautomatyzowania? Takich odpowiedzi dostarcza najczęściej dogłębna analiza i mapowanie procesów, natomiast istnieją wskaźniki, które mogą pomóc we wczesnym wychwyceniu obszarów do usprawnienia. Pozwala to na szybsze rozpoznanie nieefektywnych procesów i podjęcie decyzji o wdrożeniu automatyzacji, zanim jeszcze przystąpisz do reorganizacji swojej firmy.
W tym artykule skupimy się na wczesnej identyfikacji procesów do automatyzacji oraz sygnałach wskazujących na to, że wdrożenie takich rozwiązań przełoży się na oszczędności i wzrost efektywności.
Aby poprawnie zidentyfikować obszary do zautomatyzowania, należy zacząć od tego, jakie procesy faktycznie można w ten sposób zoptymalizować.
Sama automatyzacja to przede wszystkim wykorzystanie nowych technologii (w tym algorytmów, API oraz integratorów) w wykonywaniu części lub całości zadań realizowanych wcześniej ręcznie. Customowe automatyzacje, a w tym pełnoprawne systemy projektowane pod kątem konkretnych wymagań, pozwalają przyspieszyć praktycznie każdą czynność – zaczynając od pracy z danymi, przez generowanie dokumentów i umów, aż po obsługę klientów. Jednak od czego zacząć?
Istotą automatyzacji jest, aby zadania, które dotychczas były wykonywane manualnie, delegować nowym technologiom, takim jak algorytmy, API oraz integratory. Customowe rozwiązania i systemy projektowane pod kątem specyficznych wymagań pozwalają przyspieszyć każdą czynność, która na pewnym etapie musiałaby zostać oddana w ręce konkretnego pracownika. W automatyzacji chodzi o to, aby tym pracownikiem były algorytmy i systemy. Jednak od czego zacząć?
Oto cechy procesów, na które warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności:
Przeczytaj więcej o tym, co można zautomatyzować w firmie na naszym blogu!
Przed podjęciem decyzji o wdrożeniu konkretnych narzędzi automatyzujących, warto też wziąć pod uwagę „żółte flagi” wskazujące na to, że wdrożenie automatyzacji już od pierwszego dnia przyniesie odczuwalne korzyści.
Po czym poznać, że dane procesy idealne nadają się do zautomatyzowania? Oto najważniejsze sygnały:
Aby maksymalnie wykorzystać potencjał automatyzacji, w pierwszej kolejności należy skupić się na obszarach firmy, które na jej wdrożeniu zyskają najwięcej. Wyżej omówiliśmy już najważniejsze sygnały i „żółte flagi”, więc teraz skupimy się na konkretnych zastosowaniach.
Dział sprzedaży jest sercem każdej firmy, więc optymalizacja pracy w tym zakresie zazwyczaj oznacza największe korzyści. Co ważne, to właśnie procesy sprzedaży bardzo często są idealnymi kandydatami do zautomatyzowania – szczególnie zadania powtarzalne i wymagające dużego nakładu czasu.
Oto przykłady zadań, które z powodzeniem można zautomatyzować w dziale sprzedaży:
Dział obsługi klienta to kolejny kluczowy obszar, gdzie automatyzacja już w pierwszym miesiącu wdrożenia przynosi ogromne korzyści. Zadania takie jak odpowiedzi na często zadawane pytania, czy monitorowanie i zarządzanie zgłoszeniami to idealni kandydaci do zautomatyzowania:
Praca działu HR to obszar, w którym duża część zadań dotyczy dokumentacji i rutynowych zadań administracyjnych. Automatyzacja tych procesów może znacząco poprawić efektywność całego działu, a przy tym zwiększa jakość samej kultury organizacji:
Przetwarzanie i analiza danych to czasochłonne zadania idealnie nadające się do automatyzacji, szczególnie w dużych organizacjach, gdzie praca z danymi odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu decyzji:
Kolejnym krokiem w identyfikacji procesów do zautomatyzowania jest mapowanie, czyli technika analityczna polegająca na graficznym przedstawieniu poszczególnych kroków, zasad i czynności w danym procesie. Skrupulatnie przygotowany diagram pomaga zrozumieć wszystkie powiązania i wyłapać problemy występujące w trakcie realizacji zadań.
Takie podejście do analizy pozwala na lepsze zrozumienie sposobu działania firmy, a przy tym identyfikację „wąskich gardeł” oraz nieefektywnych procesów. Co prawda to dużo bardziej zaawansowany sposób analizy niż wyżej wymieniona praca na sygnałach i cechach, ale przy tym zdecydowanie najdokładniejszy. Właśnie dlatego mapowanie jest podstawą każdego wdrożenia automatyzacji – także w Let’s automate.
Więcej o tym, czym jest mapowanie procesów biznesowych i jak się do niego przygotować przeczytasz na naszym blogu – zapraszamy!
Identyfikacja procesów nadających się do automatyzacji, szczegółowe zmapowanie sposobu działania firmy oraz wdrożenie systemu, to kluczowe kroki na drodze do wyprzedzenia konkurencji – to fakt. Jeśli Twoja firma jeszcze nie korzysta z możliwości automatyzacji, zdecydowanie jest to odpowiedni moment, aby to zmienić
Chcesz skorzystać z pomocy specjalistów? Zastanawiasz się, jak automatyzacja może działać w Twojej firmie? Zapraszamy na bezpłatną konsultację. W czasie 30-minutowej rozmowy nasz konsultant zaprezentuje Ci konkretne rozwiązania!
Powiedz nam o swojej działalności, procesach i potrzebach, a my podpowiemy jak automatyzacja może wesprzeć codzienną pracę Twojego zespołu.
Wyjaśnimy Ci jakie są możliwości, jak działamy i odpowiemy na wszystkie pytania. Po wypełnieniu formularza Bartek skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
Jak uniknąć pułapek w automatyzacji? Dowiedz się, jak skutecznie wdrażać nowe technologie, unikać błędów i w pełni wykorzystać potencjał automatyzacji w swojej firmie.
Dowiedz się, jak nowoczesne technologie wspierają zrównoważony rozwój, redukując odpady, optymalizując zużycie surowców i poprawiając efektywność transportu.
Dowiedz się, jak zautomatyzować firmę niższym kosztem, minimalizując wyjątki w procesach i standaryzując działania.
Dowiedz się, jak model Automation as a Service (AaaS) rewolucjonizuje sposób, w jaki firmy optymalizują procesy biznesowe.
Kiedy warto zainwestować w dedykowany system automatyzacji? Dlaczego gotowe rozwiązania mogą nie wystarczać?
Chcesz wiedzieć, kto stoi za kulisami i sprawia, że firmy naszych klientów zaczynają działać na autopilocie? Poznaj nasz zespół!
Na co zwrócić uwagę, aby efektywnie współpracować z firmą wdrażającą automatyzację i zapewnić najlepsze warunki do jej wdrożenia?
Chcesz zautomatyzować swoją firmę? Zobacz, jak wygląda cały proces – od bezpłatnej konsultacji, aż po skuteczne wdrożenie.
Dowiedz się, jakie sygnały wskazują, że warto zautomatyzować procesy w Twojej firmie, aby zwiększyć efektywność i skalowalność działalności.
Od czego zacząć i jak rozpoznać procesy nadające się do zautomatyzowania? Zobacz, na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.
Dowiedz się, jak automatyzacja windykacji usprawnia proces odzyskiwania należności i poprawia płynność finansową, minimalizując jednocześnie koszty operacyjne.
Chcesz przyspieszyć sprzedaż i zoptymalizować pracę w CRM? Zobacz jak działa taki system n autopilocie!
Dowiedz się, jak integracja AI z automatyzacją nie tylko usprawnia codzienną pracę, ale również przyczynia się do zwiększenia produktywności, redukcji kosztów i poprawy obsługi klienta.
Jak dzięki automatyzacji można osiągnąć więcej przy mniejszym nakładzie pracy i zasobów? Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja zwiększa sprzedaż w firmie.
Automatyzacja to przede wszystkim przyspieszenie procesów i wzrost efektywności. A jak wpływa na poziom kontroli nad firmą?
Chcesz wdrożyć w swojej firmie pierwszą automatyzację, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sprawdź ranking najlepszych narzędzi no-code do automatyzacji!
Dowiedz się, jak efektywnie wdrożyć automatyzację w pracy zdalnej, by zwiększyć produktywność, oszczędzić czas i poprawić komunikację Twojego zespołu.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak firma może działać „na autopilocie”? Zobacz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o automatyzację!
Chcesz wykorzystać pojawiające się możliwości i zastanawiasz się, jak wdrożyć pierwszą automatyzację w swojej firmie? Zrób to w pięciu krokach!
Obawy o to, że rozwój technologii spowoduje wzrost bezrobocia, pojawiają się coraz częściej. Czy automatyzacja zmieni rynek pracy i doprowadzi do zwolnień?
Czym jest automatyzacja procesów biznesowych? To najlepszy sposób na to, aby zoptymalizować firmę, zaoszczędzić czas i pieniądze, a dzięki temu zyskać przewagę rynkową!
Mapa procesów to podstawa przy optymalizowaniu firmy. Dowiedz się, jak mapowanie procesów biznesowych zwiększa efektywność automatyzacji i zobacz, od czego zacząć!
BPA vs RPA: Poznaj różnice między robotyzacją a automatyzacją procesów biznesowych i zobacz, jak technologia pozwoli Twojej firmie wyprzedzić konkurencję!
Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych i wyeliminować ryzyko ujawnienia dokumentów? Kluczem do ochrony Twojej firmy jest automatyzacja procesów biznesowych!
Jak automatyzacja onboardingu klientów może usprawnić pracę Twojego zespołu? Sprawdź wszystkie korzyści!
Automatyzacja i customowe dashboardy to przede wszystkim zwiększenie efektywności pracy Twojego zespołu. Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc!
Automatyzacja księgowości pozwala firmom oszczędzać czas, zwiększać płynność finansową i eliminować popełniane błędy. Dowiedz się jak ją wdrożyć!
Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz usprawnić proces zarządzania zasobami ludzkimi? Przekonaj się, jakie korzyści daje automatyzacja procesów HR.
Stawiasz na pierwszym miejscu jakość swoich usług? Sprawdź, jak automatyzacja procesów biznesowych może wesprzeć Cię w tym zakresie.
Wybór odpowiednich narzędzi do automatyzacji to jeden z pierwszych kroków w procesie usprawniania firmy. Sprawdź, co warto wziąć pod uwagę!
Czy automatyzacja się opłaca? Z pewnością może przynieść wiele korzyści dla firm, ale należy pamiętać, że nie powinno się jej wprowadzać bezrefleksyjnie.
Rozważasz usprawnienie codziennej pracy - swojej i zespołu? Sprawdź, czy automatyzacja firmy to dobry pomysł, biorąc pod uwagę wszystkie potrzeby.
Rozwój branży OZE wymaga sprawnej komunikacji z zainteresowanymi osobami. Dowiedz się, w jaki sposób obsługa klienta w OZE może ulec znacznej poprawie.
Wzrost popytu na alternatywne źródła energii wymaga sprawnego zarządzania procesami w firmie. Sprawdź, jak efektywnie prowadzić sprzedaż w OZE.
Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz ograniczyć liczbę powtarzalnych czynności i jednocześnie osiągać satysfakcjonujące wyniki w firmie? Postaw na sprawdzone narzędzia i przekonaj się, które z nich mogą wnieść realną wartość dla Twojego biznesu.
Poświęcasz mnóstwo cennego czasu na własnoręczne przygotowywanie dokumentów, indywidualnie dla każdego klienta? Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja tworzenia umów i ofert może wesprzeć Cię w tym procesie.
Zastanawiasz się, w jaki sposób procesy w Twojej firmie mogą przebiegać sprawniej i tym samym przyciągać większą liczbę klientów? Postaw na technologiczne wsparcie i sprawdź, czy automatyzacja jest rozwiązaniem dla Ciebie.
Komunikacja z klientem wymaga zarówno zaangażowania, jak i szybkiej reakcji, co jest zazwyczaj trudne do osiągnięcia. Sprawdź, jak działa obsługa na autopilocie i dlaczego może okazać się dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy.
Niedziałające procesy firmowe to strata pieniędzy, czasu i często klientów. Może temu zapobiec automatyzacja procesów w firmie. Dowiesz się o niej w tym artykule, a także poznasz jej wady i zalety.
Sprawna i równocześnie wydajna współpraca zespołu marketingowego jest kluczowa w rozwoju firmy. Sprawdź, w jaki sposób działa automatyzacja w marketingu i dlaczego warto ją wdrażać!
Ostatnie lata nas nie rozpieszczają – pandemia, lockdown, inflacja. Pojawia się coraz więcej głosów o zbliżającej się recesji. Jak oszczędzać pieniądze? Jak przygotować firmę na kryzys?
Zadowolony i powracający klient to dla firmy największa wartość, która jest w praktyce niełatwa do osiągnięcia. Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja w sprzedaży może usprawnić codzienne czynności i tym samym wpłynąć na osiąganie lepszych wyników.
Poprawnie działające w firmie procesy decydują o jej nieustannym rozwoju. Sprawdź czym jest optymalizacja procesów biznesowych i jakie korzyści może Ci przynieść.
W wyniku inflacji oraz wizji zbliżającej się recesji większość firm walczy o przetrwanie na rynku. Sprawdź, jakie możliwości ma automatyzacja i w jaki sposób może wesprzeć Cię w kryzysie.
Potrzeby nowoczesnego klienta sprowadzają się do następującego hasła: „szybko, łatwo i wygodnie”. W ten sam sposób musi działać Twoja firma. Aby było to możliwe poszczególne etapy procesu muszą być zgrane i sprawne.
Automatyzować możesz praktycznie każdą czynność – od wyszukiwania danych i tworzenia dokumentacji i raportów, aż po wdrażanie nowych pracowników czy obsługę klienta. Warunek jest jeden: proces musi bazować na szeroko pojętych danych.
Spróbujmy zatem poznać bliżej automatyzację procesów. Automatyzować możemy każdy proces – łatwy, trudny, krótki, długi, ale musi on opierać się na DANYCH, a nie kreatywności czy wyobraźni (od tego są ludzie).